نیاز آموزشی منسجم ؛ برای برخورد با گردشگران
( قسمت اول)
بارها و بارها شنیدهایم که امروزه گردشگری به یک صنعت تبدیل شده است و بسیاری از کشورهای دنیا سالها است که روی این مسئله سرمایهگذاری میکنند. درست است که جذب گردشگر و تبلیغات؛ نقش زیادی در این زمینه دارد اما باید این مسئله را نیز از یاد نبریم که با ورود گردشگر و تبلیغات نمیتوان به سودآور بودن این رشته اکتفا کرد زیرا آنچه درنهایت اهمیت دارد پایداربودن این روند است. با آنکه رسانهها به ابزار قدرتمندی برای معرفی جاذبهها تبدیل شدهاند اما همچنان تبلیغات فردی و جهانگردانی که از ایران بازدید کردهاند، یکی از روشهای تاثیرگذار در ایجاد علاقه افراد خارجی برای دیدن ایران است. تنها توشهای که یک گردشگر از سفر به یک کشور همواره با خود همراه دارد، خاطره است و اگر این خاطرات برای او خوشایند باشند، اطرافیانش را برای سفر ترغیب میکند. به همین دلیل یکی از ضرورتهای گردشگری، آموزش بخشهای مرتبط با گردشگران است تا بتوانند با رفتاری اصولی و منسجم خاطره زیبایی را در ذهن مسافران ایجاد کنند. بااینحال بنظر میرسد، بسیاری از کسانی که در ارتباط مستقیم با گردشگران هستند آموزشهای درستی ندیدهاند زیرا مراکزی که برای این کار وجود داشته باشد، آنچنان کم و فاقد تاثیرگذاری لازم هستند که به نوعی میتوان گفت که مرکزی استاندارد و واحد وجود ندارد. علیرضا باریپور، مدیر دفتر مسافرتی اورانوس در مورد این مسئله به میراثخبر گفت:« آموزش ما لنگ میزند. در نظام گردشگری ما، هیچکس به کار خودش واقف نیست. بیشتر فعالان این رشته از دانش کافی برخوردار نیستند. زیرساختهای گردشگری مانند هتلها، رستورانها، وسایل حمل و نقل، جادهها، اقامتگاههای مناسب و حتی آژانسهای مسافرتی شرایط مناسبی ندارند.» او ادامه داد:« اینکه ما دارای جاذبههای گردشگری زیادی هستیم مهم است ولی با کمبود زیرساختها، وجود این جاذبهها به هدر میرود. ما بارها بر آبدرمانی به عنوان یکی از راههای جذب گردشگر تاکید کردهایم ولی توجهی به آن نمیکنیم. به عنوان مثال یک چشمه آب معدنی در آذربایجان هست که حدود 45 سال قبل آن را دیده بودم اما وقتی چند وقت گذشته باردیگر به این چشمه سرزدم، وضعیت اسفناکی ازنظر بهداشت و امکانات داشت و رغبتی برای گردشگران به مظور استفاده و بازدید از این مکان باقی نمیگذاشت.» او با اشاره به این مشکلات افزود:« گردشگری ما دارای کمبودهای زیادی است که آموزش ناکافی در نحوه برخورد با گردشگران تنها بخشی از آن است. اگر بخواهیم یک بخش از کار گردشگری را عمده کنیم، از کارهای دیگر غافل میمانیم. نگاه کردن به مسئله آموزش به تنهایی نمیتواند مشکلات را حل کند، باید به تمام بخشها نگاه جامعی داشته باشیم.»