گردشگری و جهانگردی

اطلاعات و ایده ها و تجربیات سفرهای جهانگردی و موارد مربوطه .

گردشگری و جهانگردی

اطلاعات و ایده ها و تجربیات سفرهای جهانگردی و موارد مربوطه .

نیاز آموزشی منسجم ؛ برای برخورد با گردشگران ( ۳ )

نیاز آموزشی منسجم ؛ برای برخورد با گردشگران

( قسمت سوم ) 

همچنین محمد طاهری، یکی از اعضای گروه رسیدگی به شکایات مردم و مدیر آژانس سماتور نیز آموزش در ایران را فاقد جدیت لازم بیان کرد:« در کشورهای دیگر مشتری‌مداری در اولویت قرار دارد و این نکته‌ها به صورت آکادمیک به افراد آموزش داده می‌شود یعنی رستوران‌داری و... به صورت سیستماتیک صورت می‌گیرد اما این آموزش‌ها در ایران جدی گرفته نمی‌شود.» او درمورد کمبودهای آموزش گردشگری ابراز داشت:« در عصر جدید به خصوص در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی شده است تا دانشکده‌های مختلف به صورت زیرپایه تاسیس شود ولی این بخش با قسمت تجربی ترکیب نشده است تا دانشجو با کار نیز ازنظر تجربی آشنا شود. بسیاری از کسانی که به صورت دانشگاهی با این رشته آشنا شده‌اند، وقتی وارد کار می‌شوند، اطلاعات بسیار کمی دارند چون با تجربه کار به هیچ نحو آشنا نشده‌اند. در واقع وقتی کارمند اطلاعات زیادی ندارد، مجبور می‌شود به مشتری دروغ بگوید که درنهایت به گمراهی مشتری منجر می‌شود. دلیل اینهم که مشتری در مخمصه می‌افتد، این است که به او اطلاعات غلط و در بسیاری موارد دروغین داده می‌شود. اگر کسی به صورت آکادمیک با مسائل آشنا شده باشد، به راحتی می‌تواند به مسافر سرویس‌دهی کند.» امیرحسین اربابان، دبیر راهنمایان تور هم همچون طاهری براین باور است که یکی از ضرورت‌ها در زمینه کردشگری، آموزش‌های تئوری و عملی در کنار یکدیگر است:« آموزش‌های مقدماتی، فاقد بحث عملی است درحالیکه کار ما بیشتر جنبه عملی و تجربی دارد و به همین دلیل کمتر نیازی به بحث‌های تئوری وجود دارد. به همین خاطر ما تصمیم گرفته‌ایم در سال جدید بحث‌های آموزشی را با قوت بیشتری دنبال کنیم و دوره آموزشی با حضور یک استاد هلندی برگزار می‌کنیم چون بسیار مهم است که راهنمایان تور با بحث‌های عملی آشنا باشند.» او در ادامه به نبود کسب تجربه کافی در هنگام آموزش اشاره کرد:« آموزش‌ها طوری است که وقتی یک راهنما دوره آموزشی را طی می‌کند، تجربه لازم را برای گرداندن یک گروه ندارد و در مقابل آژانس‌ها می‌ترسند تا به افرادی که صرفا در کلاس‌ها آموزش دیده‌اند، اعتماد کنند زیرا مهارت عملی کمی دارند.» اربابان همچنین در مورد کاستی‌های اموزش در دیگر بخش‌های مرتبط با گردشگری خاطرنشان کرد:« مدیریت هتل‌ها زیر سوال است. ما در کشورمان هتل می‌سازیم ولی به دلیل عدم توجه بعد از مدتی آن هتل به یک مخروبه تبدیل می‌شود. وضعیت توالت‌های عمومی بین راه یا در رستوران‌ها هم همینطور است و بوی نامطبوعی می‌دهند. درحالیکه اگر یک فرد آموزش درست و اصولی دیده بود، با گرفتن ورودی کمی می‌توانست افرادی استخدام کند تا وضعیت توالت‌ها بهتر شود و گردشگران خاطره بدی از چنین مکانی نداشته باشند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد