گردشگری و جهانگردی

اطلاعات و ایده ها و تجربیات سفرهای جهانگردی و موارد مربوطه .

گردشگری و جهانگردی

اطلاعات و ایده ها و تجربیات سفرهای جهانگردی و موارد مربوطه .

نیاز آموزشی منسجم برای برخورد با گردشگران ( ۲ )

 

نیاز آموزشی منسجم ؛ برای برخورد با گردشگران

( قسمت دوم )

علی اسدی، مدیر شرکت مسافرتی پترا آوای پرواز نیز معتقد است که وضعیت مطلوبی ازنظر نحوه برخورد با گردشگران وجود ندارد:« باید از ابتدای ورود یک گردشگر از فرودگاه، در رستوران، هتل، وسایل حمل و نقل و راهنمایان تور برخورد مناسبی صورت بگیرد تا یک خاطره خوب در ذهن او ایجاد شود. این کارها به آموزش نیاز دارد تا تمام بخش‌های مرتبط با گردشگری بتوانند عملکرد منسجمی داشته باشند اما الان برخورد با گردشگری مطلوب نیست.»

او در توضیح بیشتر گفت:« در برخی از موارد شاهد هستیم افرادی که در فرودگاه با گردشگران ورودی در تماس هستند، با زبان‌های دیگر مانند انگلیسی آشنا نیستند، راننده اتوبوس، کارمندان هتل، افرادی که در رستوران کار می کنند و حتی برخی از مدیران هتل‌ها رفتار درستی با گردشگران ندارند یا با شان متناسب خود برخورد نمی‌کنند.»

محمدناصر گلدوست، مدیر آژانس ملل هم درباره آموزش موجود در نحوه برخورد با گردشگران گفت:« مرکزیتی برای این کار نداریم. درحالیکه در کشورهای موفق که گردشگران زیادی دارند، شاهد هستیم برخورد منسجم و یکسانی میان بخش‌های مرتبط وجود دارد مثلا در فیلم‌های قدیمی کشورهای خارجی می‌بینیم که یک راننده تاکسی هنگام سوارکردن یک فرد، سرش را برنمی‌گرداند و در واقع در کار کسی دخالت نمی‌کند زیرا دراین زمینه تعلیم دیده است. ما در ایران مرکز آموزشی برای برخورد با گردشگران نداریم. به همین دلیل در این حوزه، یک بی‌نظمی هست که درعین‌حال دارای هماهنگی است.»

او درمورد این بی‌نظمی اضافه کرد:« درست است که آموزش و رفتار یکسانی برای برخورد با گرشگران نداریم ولی از آنجاکه این بی‌نظمی همه‌جا هست، به یک نظم تبدیل شده است. پس باید شرایط تغییر کند تا به هماهنگی برسیم.»

گلدوست همچنین درباره مشکلات آموزش در این زمینه اظهار داشت:« درست است که مرکز واحدی برای آموزش نداریم اما باید این مطلب را هم درنظر بگیریم که به فرض وجود آموزش، چون مردم به رفتار درست عادت ندارند، ممکن است رفتارهای منظم برای آنها مسخره باشد به عنوان مثال اگر یک راننده درباره برخورد با گردشگران تعلیم ببیند و درست رفتار کند، مسافر مسخره‌اش می کند. در نتیجه ما باید شرایطی فراهم کنیم که علاوه‌بر بخش‌های مرتبط با گردشگران مردم هم آموزش ببینند.»

مدیر آژانس ملل بر یکپارچگی آموزش تاکید کرد:« همه آژانس‌ها بابید با یکدیگر متحد باشند و زیر یک مدیریت واحد وظایف خود را انجام دهند تا اگر آژانسی تخلف کرد، انجمن صنفی شرایط کار را به او آموزش دهد و بگوید چنانچه بازهم تخلف کند، سازمان هواپیمایی به او بلیط نمی‌دهد. وقتی انجمن چنین قدرتی داشته باشد، تخلف‌ها کمتر می‌شود و افراد براساس یک روال مناسب عمل می‌کنند. به تبع، مدیریت آموزش و نوع رفتار با مسافر نیز می‌تواند از سوی انجمن صورت بگیرد.»

او دادن اختیار به آژانس را لازمه این امر دانست:« باید شرایطی ایجاد شود که اجبار وجود داشته باشد. هنگامیکه بیشتر امور زیر مدیریت واحدی مانند انجمن صنفی که دارای قدرت اجرایی نیز باشد، قرار بگیرد، خواسته‌ها و توقعات لازم در زمنیه آموزش هم انجام می‌شود.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد