گردشگری و جهانگردی

اطلاعات و ایده ها و تجربیات سفرهای جهانگردی و موارد مربوطه .

گردشگری و جهانگردی

اطلاعات و ایده ها و تجربیات سفرهای جهانگردی و موارد مربوطه .

رونق فزاینده توریسم ترکیه همزمان با بحران کشورهای عربی

رونق فزاینده توریسم ترکیه همزمان با بحران کشورهای عربی 

ناآرامی‌های اخیر جهان عرب سبب رشد 15 درصد میزان سفر توریست های عرب به ترکیه و رونق بیش از پیش توریسم این کشور شده است .

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین الملل ـ هزاران توریست  ثروتمند عرب از منطقه خلیج فارس و به ویژه کشور عربستان سعودی  امسال به دلیل بروز بحران های سیاسی در کشورهای عربی تابستان امسال روانه ترکیه شده اند.

به گزارش رویترز این شرایط بازارهای استانبول را در ازدحام زنان عربی قرار داده است که عمدتا از کشور عربستان سعودی برای خرید سالانه انواع کالاها به ویژه انواع جواهرات بازارها به مراکز تجاری ترکیه آمده اند.

 

طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت توریسم ترکیه تعداد توریست های عرب نسبت به 5 ماه گذشته از ژانویه تا ماه مه 2010 نزدیک به 15 درصد افزایش داشته است. طبق همین آمارها تعداد توریست هایی که امسال از یمن به ترکیه آمده اند 87 درصد و توریست های عربستان سعودی 79 درصد و توریست های عراقی 45 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

 

بنا به همین گزارش ارکان زنگین مدیر یکی از فروشگاه ها در استانبول با اظهار رضایت از خرید هزاران توریست عرب می گوید:«اساسا عرب ها بهترین مشتریان ما هستند زیرا آن ها به آسانی تصمیم می گیرند و به سرعت می خرند زیرا قدرت خرید بالایی دارند درحالی که خریداران ترک یا دیگر نقاط به سختی تصمیم به خرید می گیرند.»

 درهمین حال طیب اردوگان نخست وزیر ترکیه نیز اخیرا اعلام کرده است که ترکیه طی سال های اخیر به یکی از مهم ترین مقاصد برای سرمایه گذاران عرب مبدل شده و این امر ترکیه مبدل به یک قدرت منطقه ای مهم در کل منطقه خاورمیانه کرده است.

 

درعین حال فرهنگ ترک ها در همه زمینه ها از تبلیغات تجاری در تلوزیون گرفته تا انواع مواد غذایی و نیز برخی آداب و رسوم دوران ترکان عثمانی از نظر تاریخی برای توریست های عرب جذابیت بسیار دارد.

 

توریست های عرب به ویژه برای فرار از گرمای طاقت فرسای بیابان ها در تابستان می توانند از هوا ی خنک این کشور و نیز از هتل ها و استخرهای مجزا و نیز رستوران های بدون الکل و سواحل طولانی در مدیترانه استفاده کنند.

 

اما صرف نظر از همه این موارد بروز ناآرامی ها در کشورهای عربی سبب شده است که بیشتر توریست های ثروتمند عرب از خاورمیانه و شمال افریقا ترکیه را به عنوان مقصد جایگزین انتخاب کنند.

 

بااینحال کشور ترکیه همچنان از توریست های آلمانی ، روسی و بریتانیایی نیز بهره مند است که در صدر جدول کشروهای متقاضی توریسم در ترکیه جای دارند و به دلیل ارزانی هزینه ها در تمام زمینه ها همچنان روانه این کشور می شوند

 

توریسم صنعتی درآمد ساز و منبع مهم تامین ارز خارجی در ترکیه است. از این رو کشور ترکیه تلاش های گسترده ای را برای توسعه روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه خود در خاورمیانه صورت داده است اما ناآرامی های جاری در کشورهای عرب سبب جذب میلیاردها دلار سرمایه به این کشور نیز شده است. درحالی که همین شرایط درکشور همسایه آن یعنی سوریه سبب تعلیق بسیاری از پروژه های زیر ساختی شده است.

 

درواقع ادامه نارارامی های در مصر و شرایط جاری در تونس بسیاری از توریست ها را وادار به تجدید نظر در برنامه سفرهای خود کرده و ترکیه دراین تجدید نظرها همواره مقصد برتری محسوب می شود که ضمن دارا بودن بسیاری از شرایط کشورهای عرب از ثبات و امنیت کافی برخوردار است.

درآمد کل کشور ترکیه از صنعت توریسم در سال 2010 بالغ بر 25 میلیارد دلار برآورد شده و کارشناسان انتظار دارند در سال 2011 با جذب 30 میلیون توریست تا پایان سال که 4 میلیون بیشتر از سال گذشته است، درآمدهای خود را افزایش بیشتری بدهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد